CIMLK-ontzorging
Jaarlijkse monitoring van het effect van verkeer op luchtkwaliteit
Volledig ontzorgd
100% Omgevingswet-proof
Datagedreven
In de CIMLK-invoerbestanden moet je 14 verschillende velden invullen. Fileradar vult deze invoervelden zo veel mogelijk in met landelijk dekkende databronnen. We besteden veel aandacht aan verificatie en juistheid.
Objectief reproduceerbaar
Alle data wordt automatisch omgezet naar het juiste invoerformaat. De procedures zijn gebaseerd op uitgebreid onderzoek en vergelijkingen met metingen aan luchtkwaliteit. Door automatisering worden resultaten objectief en reproduceerbaar.
Transparant & uitlegbaar
Het is van groot belang voor gemeenten en provincies om uit te kunnen leggen hoe de cijfers tot stand zijn gekomen. In ons portaal wordt elke databron en rekenstap helder uitgelegd, met kaarten en grafieken.
Sinds 1 januari 2024 is de nieuwe Omgevingswet van kracht. Zo’n 50 gemeenten en provincies moeten volgens deze wet elk jaar verplicht emissies van stoffen die de lucht verontreinigen, zoals stikstof en fijnstof, monitoren. Daarnaast zijn er nog zo’n 100 overheden aangesloten bij het Schone Lucht Akkoord. Zij verplichten zichzelf om minimaal elke 2 jaar de monitoring uit te voeren.
Fileradar ontzorgt overheden bij het aanleveren van de juiste bestanden aan het CIMLK. Daarbij staat kwaliteit heel hoog in het vaandel, aangezien je wel moet kunnen vertrouwen op de cijfers. Bovendien is transparantie en uitlegbaarheid heel belangrijk, zodat de cijfers stand houden bij de rechter. In de nieuwe EU-richtlijn, die op 14 oktober 2024 definitief is aangenomen, is namelijk geregeld dat burgers schadeclaims in kunnen dienen bij overschrijding van de normen voor fijnstof en stikstofdioxide.
Shapefiles voor CIMLK
Fileradar ontzorgt gemeenten en provincies bij het opstellen van shapefiles voor CIMLK. Bij het vullen van de shapefiles moet met aandacht een groot aantal waarden worden bepaald voor wegsegmenten, receptoren langs de weg en maatregelgebieden. Hiervoor gebruiken we allerlei landelijk dekkende databronnen, zoals het BAG, OpenStreetMap, de BomenMonitor van Cobra, Floating Car Data van NDW, en nog veel meer. Fileradar heeft de volledige keten voor de productie van de shapefiles zo geautomatiseerd.
Voor het vullen van de gegevens over intensiteiten (voor zowel monitoringsjaren in het verleden als de toekomst) maken we gebruik van ofwel ons eigen verkeersmodel, ofwel een bestaand verkeersmodel van de gemeente of provincie. Ook andere lokale bestanden, waaronder bijvoorbeeld tellingen, verwerken we in de CIMLK-invoerbestanden. Doordat we de keten zo ver hebben geautomatiseerd, kunnen we altijd zorgen voor consequente kwaliteit en consistentie over de jaren en tussen overheden.
Hoogste kwaliteit van Nederland
Fileradar heeft twee jaar lang geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling om de CIMLK-bestanden datagedreven te genereren. Daarmee genereren we bestanden van ongeëvenaarde kwaliteit.
In het najaar van 2024 hebben we een pilot georganiseerd, waar we samen met 24 gemeenten, provincies en omgevingsdiensten de hele keten stap voor stap hebben doorlopen. We hebben de productieketen dus helemaal fijngeslepen samen met de eindgebruikers. Lees hier meer over de pilot.
Het resultaat is dat het CIMLK-rekenmodel veel nauwkeuriger wordt, door de inzet van Fileradar’s dataketen. Onderstaande grafiek toont het verschil tussen de bestaande situatie waarin gemeenten en provincies veelal zelf (handmatig) de velden invullen, en de situatie waarin Fileradar de monitoring verzorgt. Het verschil tussen de modeluitkomst voor NO2 en metingen daalt over het monitoringsjaar 2022 van 29,1% naar 17,5%. Ook voor PM10 en PM2,5 daalt de fout. Dat betekent dat het CIMLK-rekenmodel veel bruikbaarder wordt om beleid op te baseren.
100% Data compleetheid
Uit een analyse van de bestaande uploads naar CIMLK blijkt dat tot op heden geen enkele gemeente of provincie het überhaupt lukt om alle velden in te vullen – nog los van fouten die worden gemaakt bij de velden die wel worden ingevuld. Daaruit blijkt wel hoe ingewikkeld het is voor overheden om alle data zelf bij elkaar te verzamelen en goed te verwerken in de CIMLK-invoerbestanden. Fileradar is dé specialist op het gebied van dataverzameling en -analyses. Met onze software zorgen we dat alle invoervelden worden ingevuld: 100% datacompleetheid dus!
Overlap met BGE / CVGG
Het opstellen van de Basisgeluidemissie lijkt erg op het opstellen van bestanden van voor de monitoring van de luchtkwaliteit voor het CIMLK. In de basis heb je voor beide een beschrijving van je verkeersnetwerk hebben met intensiteiten en snelheden. Voor de monitoring van geluid heb je daarnaast nog het wegdektype nodig en moet je berekening maken van de hoeveelheid geluid die het verkeer produceert (in Lden). Voor de monitoring van luchtkwaliteit heb je een hele serie andere invoervelden nodig zoals hierboven beschreven.
Voor zowel lucht als geluid maak je onderscheid naar voertuigklasse. De voertuigklassen in lucht en geluid zijn niet gelijk! Fileradar helpt gemeenten om te zorgen dat de beschikbare verkeerscijfers (uit een verkeersmodel en/of tellingen) om te zetten in de juiste voertuigklasse-indeling. Als je dit verkeerd doet, zijn dat de berekende emissies meestal te hoog en wordt de geluid- en luchtverontreiniging dus vaak overschat.
Uiteraard is het slim om zowel lucht als geluid samen in één keer te regelen. Fileradar biedt daarvoor een gecombineerd product aan, waarbij we zowel CIMLK als de CVGG uploads verzorgen. Slim, want zo heb je schaalvoordeel én consistentie tussen de twee dossiers, en voorkom je ingewikkelde vragen van burgers of andere betrokkenen.
Meer weten?
Omdat we met zeer veel zorg en aandacht alle data verwerken, leveren we invoerbestanden van topkwaliteit aan. Door de vergaande automatisering houden we tegelijkertijd de kosten laag. Neem nu direct contact op voor een vrijblijvende offerte, of plan hieronder direct een afspraak in met Chris van Hinsbergen.