BGE-ontzorging
Registratie van de Basisgeluidemissie volgens de Omgevingswet
Volledig ontzorgd
100% Omgevingswet-proof
Datagedreven
In de BGE-invoerbestanden moet je 14 verschillende velden invullen, waaronder intensiteiten en wegdektypen. Fileradar vult deze invoervelden zo veel mogelijk in met landelijk dekkende databronnen. We besteden veel aandacht aan verificatie en juistheid.
Objectief reproduceerbaar
Alle data wordt automatisch omgezet naar het juiste invoerformaat. Door automatisering worden resultaten objectief en reproduceerbaar.
Transparant & uitlegbaar
Het is van groot belang voor gemeenten om uit te kunnen leggen hoe de cijfers tot stand zijn gekomen, omdat na 5 jaar een toets plaatsvindt of het geluid niet te veel is toegenomen. In ons portaal wordt elke databron en rekenstap helder uitgelegd, met kaarten en grafieken.
Sinds 1 januari 2024 is de nieuwe Omgevingswet van kracht. Alle gemeenten in Nederland moeten vóór 2028 een basisgeluidemissie vaststellen. Voor alle wegen vanaf 2500 voertuigen per etmaal moeten zij berekenen hoeveel geluid die wegen produceren over een zelf te kiezen basisjaar. Dat basisjaar mag niet later dan 2026 zijn, maar het mag wel een eerder jaar zijn. Vijf jaar later moeten gemeenten de geluidsemissies vergelijken, en maatregelen overwegen op alle locaties waar het geluid meer dan 1,5 dB is toegenomen.
Aangezien de hoeveelheid verkeer en de geluidproductie van jaar tot jaar varieert, is het slim om nu te beginnen met het jaarlijks monitoren van geluid. Enederzijds kiezen gemeenten ervoor om nu de BGE te gaan regelen, zodat het nu alvast goed geregeld is. Andere gemeenten kiezen ervoor om te wachten tot 2027 met het vaststellen van de BGE. Het is ook voor hen sterk aan te raden nu al te beginnen met de monitoring van geluid. In 2027 kun je dan namelijk kiezen over welk jaar je het beste de BGE kunt vaststellen, bijvoorbeeld ‘het meest lawaaiige jaar’, maar je mag bijvoorbeeld ook meerdere jaren middelen.
Fileradar ontzorgt overheden bij het aanleveren van de juiste bestanden aan het CVGG. Daarbij staat kwaliteit heel hoog in het vaandel, aangezien je wel moet kunnen vertrouwen op de cijfers. Bovendien is transparantie en uitlegbaarheid heel belangrijk, zodat de cijfers stand houden bij de rechter en je na 5 jaar niet in de vervelende situatie komt dat je BGE niet blijkt te kloppen.
Bestanden voor CVGG
Fileradar ontzorgt gemeenten bij het opstellen van bestanden (in GML-formaat) die je aan moet leveren bij het CVGG. Bij het vullen van de aan te leveren bestanden moet met aandacht een aantal waarden worden bepaald voor wegsegmenten: de intensiteit per voertuigklasse, de snelheid en het wegdektype. Vervolgens moet je geluidsberekeningen maken en de geluidsproductie van de weg berekenen en deze ook opnemen in de aan te leveren bestanden. Fileradar heeft de volledige keten voor de productie van de aan te leveren GML-bestanden geautomatiseerd, inclusief de wettelijk voorgeschreven rekenregels.
Voor het vullen van de gegevens over intensiteiten (voor zowel monitoringsjaren in het verleden als de toekomst) maken we gebruik van ofwel ons eigen verkeersmodel, ofwel een bestaand verkeersmodel van de gemeente. Ook andere lokale bestanden, waaronder bijvoorbeeld tellingen en verhardingstypen, verwerken we in de invoerbestanden. Doordat we de keten hebben geautomatiseerd, kunnen we altijd zorgen voor consequente kwaliteit en consistentie over de jaren en tussen overheden.
Overlap met luchtkwaliteit en CIMLK
Het opstellen van bestanden voor de monitoring van verkeersgeluid voor het CVGG lijkt erg op het opstellen van bestanden van voor de monitoring van de luchtkwaliteit voor het CIMLK. In de basis heb je voor beide een beschrijving van je verkeersnetwerk nodig met intensiteiten en snelheden. Voor de monitoring van geluid heb je daarnaast nog het wegdektype nodig en moet je berekening maken van de hoeveelheid geluid die het verkeer produceert (in Lden). Voor de monitoring van luchtkwaliteit heb je een hele serie andere invoervelden nodig.
Voor zowel lucht als geluid maak je onderscheid naar voertuigklasse. De voertuigklassen in lucht en geluid zijn niet gelijk! Je hoeft je hier geen zorgen over te maken, want Fileradar helpt gemeenten om te zorgen dat de beschikbare verkeerscijfers (uit een verkeersmodel, tellingen of onze eigen intensiteiten) worden omgezet in de juiste voertuigklasse-indeling. Als je dit verkeerd doet, dan zijn de berekende emissies meestal te hoog en wordt de geluid- en luchtverontreiniging dus vaak overschat.
Uiteraard is het slim om zowel lucht als geluid samen in één keer te regelen. Fileradar biedt daarvoor een gecombineerd product aan, waarbij we zowel CIMLK als de CVGG uploads verzorgen. Slim, want zo heb je schaalvoordeel én consistentie tussen de twee dossiers, en voorkom je ingewikkelde vragen van burgers of andere betrokkenen.
Meer weten?
Omdat we met zeer veel zorg en aandacht alle data verwerken, leveren we invoerbestanden van topkwaliteit aan. Door de vergaande automatisering houden we tegelijkertijd de kosten laag. Neem nu direct contact op voor een vrijblijvende offerte, of plan hieronder direct een afspraak in met Chris van Hinsbergen.